upp

Emån – med flugspö längs världens förnämsta havsöringsvatten av Pelle Klippinge

Jag har aldrig besökt Emån, än mindre fiskat i den, men Pelles bok gör mig helt klart sugen på ett besök! Skulle jag någon gång komma vandra längs Emåns stränder, har jag självklart hans bok med mig, för i den står allt jag kan tänkas behöva veta, även om Pelle förmodligen inte skulle hålla med om det. Ödmjukt och anspråkslöst verkar vara Pelles stil, men för mig som gärna läser hans böcker och artiklar, vet att hans funderingar alltid är intressanta att ta del av. Underhållning och inspiration får jag på köpet.

Snart tre decenniers trampande längs emåns stränder har gett Pelle en kunskap om ån och dess förnämliga invånare som få kan matcha, om ens någon. Med vana steg guidar han läsaren ända från källflödena på småländska höglandet till utloppet i Kalmar sund. Utefter vandringen berättar han om åns historia, tidigare fisken och bjuder på fisketips och sina egna favoritställen.

För dig som, liksom jag, inte har några direkta planer på att besöka Emån, kan jag trots det rekommendera boken Emån. Den passar alldeles utmärkt att avnjuta som ren fiskeunderhållning eller som en kunskapskälla för havsöringfiske i största allmänhet. Fisken är ju densamma, oavsett om den återfinns i å eller hav eller inte heller helt ovanligt till synes ingenstans...

Var med och stöd fiskevården i världens förnämsta havsöringvatten. Ge ditt bidrag till Gustaf Ulfsparres stiftelse.

Mer om och av Pelle Klippinge hittar du på hans hemsida Spey Cast.

Sidantal: 209 (175*230mm). Utgiven av Bokförlaget Settern AB (2007).