upp

Nattens Drottning av Hans Lidman och DVD:n Hans Lidmans Favoritflugor av Johan Klingberg

Hans Lidman är killen som lever sin fiskedröm fullt ut, utan några som helst  kompromisser! Veckor och månader i sträck flackar han runt i den nordkalotska obygden, sökandes efter harr, öring, röding och lax. Med flugspöet i näven, kaffepannan och en bit torkat renkött i kappsäcken, så saknar han ingenting av väsentlighet!

Historierna i Nattens Drottning är ett urval av Hans Lidmans mest minnesvärda flugfisken. Historierna utspelar sig på 40- och 50-talen och då var, tycks det, fisken dubbelt så stor, dubbelt så talrik och strömmarna dubbelt skönare än idag. Jag undrar hur det står till med Lidmans alla fantastiska fiskevatten idag? I många fall är det förmodligen klokast att låta bli att undersöka saken, för inte vill åtminstone jag förstöra alla de fina bilder Lidman lyckas måla på min näthinna.

Lidman fiskade uteslutande med köpeflugor, vilket kan tyckas något märkligt, eftersom han är övertygad om att flugan ska ha exakt rätt utseende för att locka fisken till hugg. Men inget är, som säkert bekant, omöjligt för en händig man, inte heller för Lidman, som plockar fram morakniven och "snidar" till det exakta rätta stuket på flugan, när nöden så kräver.

I Lidmans flugask hittar vi många gamla klassiska mönster, bland annat boktitelns Red Teal and Silver eller Nattens drottning som han benämner den. Spana in hans favoritflugor på Hans Lidman-sällskapets hemsida, där du även får veta mycket mer om den smått mytomspunne författaren. Följande länk ger också mycket intressant information: http://www.lg.se/Bibliotekgb/forfattare/h_h_lidman.html

Vill du se hur några av Lidmans favoritflugor binds och fiskas, så spanar du även in DVD:n Hans Lidmans Favoritflugor, där Johan Klingberg ger dig en 95-minuters lektion i hur klassikerna hanteras på 2000-talet.

Sidantal: 128 (175*245mm). Utgiven av Bokförlaget Settern AB (2008).

Pris bok: 189kr (VIP-medlemspris i Bokförlaget Settern AB:s bokklubb Jakt & Fiske). Ca-pris icke medlem: 339kr.

Pris DVD: 169kr (VIP-medlemspris i Bokförlaget Settern AB:s bokklubb Jakt & Fiske). Ca-pris icke medlem: 199kr.